Menu
Pacienti a návštěvy

Nejčastější dotazy

Zpět na článek

Jaké věci si mohu přinést k hospitalizaci?

K hospitalizaci na lůžkové oddělení a jednotku intenzívní péče si vezměte s sebou základní věci osobní hygieny (nový měkký kartáček na zuby, zubní pastu, mýdlo, holicí potřeby, pyžamo, pantofle – nejlépe omyvatelné, bavlněné spodní prádlo, bavlněné ponožky). Dále je možné vzít s sebou knížky a časopisy, radiomagnetofon, mobilní telefon, ruční práce (pletení, vyšívání). Z jídla a pití je možné vzít s sebou malé množství ovoce, instantní 100% kávu (na JIP pouze hrubozrnné Nescafé), porcované mléko do kávy, porcované čaje, nealkoholické nápoje (na JIP pouze v plechovkovém balení po 0,33 l). Naše sestřičky průběžně provádějí kontrolu lednic na pokojích a dlouho skladované nebo kazící se potraviny likvidují.

K hospitalizaci na transplantační jednotku si vezměte s sebou základní věci osobní hygieny (nový měkký kartáček na zuby, zubní pastu, nedráždivé mýdlo, holicí potřeby a omyvatelné pantofle). Ostatní věci (pyžamo, ručníky, žínky) obdržíte denně čisté a sterilní, aby byla zajištěna bezmikrobnost. Po dohodě s ošetřujícím personálem je možné vzít s sebou dostatek bavlněných ponožek, případně bavlněných pyžam, které však budeme muset sterilizovat a za případné poškození neručíme. Možné je vzít s sebou také knížky a časopisy, radiomagnetofon, mobilní telefon, počítač a videokazety (ty povrchově omyjeme desinfekčním roztokem). Z jídla a pití je možné vzít s sebou malé množství ovoce, které je možné oloupat (pomeranče, mandarinky, banány), instantní 100% kávu – pouze hrubozrnné Nescafé, porcované mléko do kávy, porcované čaje, nealkoholické nápoje v plechovkovém balení (po 0,33 l), sušenky bez náplně, kupované kompoty v malém balení, jednorázově balené bonbony a žvýkačky.

Zpět na článek, nahoru

Co mám dělat, když přijdu na ambulanci?

Po příchodu na ambulanci (přízemí budovy B) předáte sestře kartičku své pojišťovny, případně průkazku pacienta, obdržíte pořadové číslo a vyčkáte v čekárně na výzvu. Dle svého pořadí budete vyzváni k dostavení se k sestře, která Vám předá zkumavky s Vašimi identifikačními údaji a vrátí vám průkazku pojišťovny. Následně půjdete k laborantce/sestře, která provede odběr krve. Po odběru se můžete nasnídat a vzít léky, které jste nemohli užít již ráno kvůli stanovení hladiny léku (nejčastěji jde o tyto léky: Sandimmun, Consupren, Prograf). Ve stanovenou dobu se dostavte na vyšetření k lékaři.

Zpět na článek, nahoru

Mohu přinést pacientovi jídlo nebo květiny?

Květiny našim pacientům nenoste. Z jídla a pití můžete přinést: malé množství ovoce, které je možné oloupat (pomeranče, mandarinky, banány), instantní 100%-ní kávu (na JIP a transplantační jednotku pouze hrubozrnné Nescafé), porcované mléko do kávy, porcované čaje, nealkoholické nápoje (na JIP a transplantační jednotku pouze v plechovkovém balení po 0,33 l), sušenky bez náplně, kupované kompoty v malém balení, jednorázově balené bonbony a žvýkačky. Pro pacienty na transplantační jednotce je možné donést i čerstvě připravené bujóny, grilované kuře a po dohodě i další potraviny, které budeme před podáním sterilizovat. Vhodné jsou také termizované sýry v malém balení. Zásadně nenoste chlebíčky, dorty, saláty a jiné hromadně vyráběné přípravky, a to ani pacientům na lůžkovém oddělení. Nepřípustné je rovněž pivo a další alkoholické nápoje.

Zpět na článek, nahoru

Nehodí se mi termín vyšetření, mohu se přeobjednat?

Ano. Zavolejte na ambulanci ÚHKT (221 977 315, 221 977 299) a přeobjednejte se na nejbližší možný termín, který vám vyhovuje. Dbejte na dodržení ambulantních dnů, které má Váš ošetřující lékař vyhrazen.

Zpět na článek, nahoru

Mohu se na ambulanci dostavit bez objednání?

ANO: v případě, že jste pacientem ÚHKT a pokud jde o závažnou změnu Vašeho zdravotního stavu, vyžadující neodkladné vyšetření. Doporučujeme však předchozí telefonickou konzultaci s Vaším ošetřujícím lékařem (221 977 315, 221 977 299), mimo provozní dobu ambulance s lékařem konajícím noční službu (221 977 298, 224 962 826). V případě některých závažných stavů (akutní infarkt myokardu) by neuvážený transport mohl znamenat časové prodlení.

NE: pokud nejste pacientem ÚHKT. V případě nejasností či pochybností o svém zdravotním stavu konzultujte Vaše případné vyšetření na našem pracovišti s Vaším ošetřujícím (praktickým, závodním) lékařem, který může dojednat Vaše konziliární vyšetření s vedoucím lékařem naší ambulance (MUDr. Jacqueline Soukupová Maaloufová, 221 977 315, 221 977 316, pondělí až pátek 7:30 – 16:00).

Zpět na článek, nahoru

Necítím se dobře a termín ambulantní kontroly mám až jindy...

V tomto případě se co nejdříve spojte telefonicky s Vaším ošetřujícím lékařem (221 977 315, 221 977 299), mimo provozní dobu ambulance s lékařem konajícím noční službu (221 977 298, 224 962 826), který stanoví další postup i termín vyšetření na našem pracovišti.

Zpět na článek, nahoru

Opravdu mi po chemoterapii nebo transplantaci vypadají vlasy?

Bohužel ano. V důsledku působení chemoterapie nejen na krvetvorný aparát dojde v časovém úseku asi 10 dní k vypadání vlasů a větší části jiného ochlupení. Tento jev je však přechodný a po určité době dochází k obnově růstu vlasů. V případě transplantace krvetvorných buněk provádíme oholení vlasů a vousů nejpozději den před transplantací. Důvodem je nejen nepříjemný pocit z padajících vlasů a vousů, ale i minimalizace rizika infekce, která by Vás mohla vážně ohrozit.

Zpět na článek, nahoru

Budu po chemoterapii zvracet?

Léky, které se podávají k zabránění růstu nádoru a léky používané v předtransplantačním přípravném režimu nazýváme cytostatika, obecně chemoterapie. Převážná část těchto léků vyvolává nevolnost a zvracení. Z toho důvodu je každá chemoterapie provázena podáváním tzv. antieemetik – léků působících proti zvracení. V některých případech je však podávání běžných dávek antiemetik nedostačující a je potřeba jejich účinek zesílit podáním některých dalších léků. Váš ošetřující lékař se bude v průběhu podávání chemoterapie starat o to, abyste tuto náročnou proceduru zvládl co nejlépe, s co nejmenšími obtížemi.

Zpět na článek, nahoru

Proč musím dostávat převody krve nebo její součásti?

V důsledku působení chemoterapie na Váš krvetvorný aparát dochází po určitou dobu k útlumu produkce i k poškození všech krevních elementů, projevující se nejen působením na nádor samotný. Dochází tedy k omezení produkce i k poškození stávajících bílých a červených krvinek i krevních destiček. Z toho důvodu Vám na základě vyšetření krevního obrazu budou tyto k životu nezbytně nutné krevní elementy (červené krvinky a krevní destičky, případně krevní plazma) podávány formou transfuze.

Zpět na článek, nahoru

Chtěl/a bych se stát dobrovolným (nepříbuzným) dárcem kostní dřeně, kde se mohu registrovat?

Děkujeme vám za zájem pomoci. Bez lidí jako jste vy, by nebyl transplantace možné. Prosím pokračujte zde, v informacích pro dárce.

Zpět na článek, nahoru

Budu platit telefonní účet, když budu z telefonu na pokoji volat?

Ano. Váš telefonní účet bude začínat dnem a hodinou přijetí a končit dnem a hodinou propuštění. Po ukončení hospitalizace dostanete Vy nebo Vaši příbuzní podrobný výpis volání, který uhradíte v naší pokladně. Při přijetí na lůžkovou část dostanete k podpisu „Souhlas pacienta s používáním telefonní stanice“, kterým žádáte o zapojení možnosti vnitrouzlového, meziměstského, případně mezinárodního volání a současně se zavazujete k uhrazení provolané částky. Hovory mezi jednotlivými pokoji pacientů účtovány nejsou.

Zpět na článek, nahoru

Na jaké telefonní číslo mi mohou příbuzní zavolat přímo do pokoje?

Podle čísla pokoje, na kterém jste hospitalizováni, bude mít Váš telefon místní koncové trojčíslí, které Vám sdělí naše sestřičky. Číslo potom je předvolba do ÚHKT 221 977 + koncové trojčíslí Vašeho pokoje.

Zpět na článek, nahoru

Budu lékařem vyšetřen přesně ve stanovenou dobu?

Snahou našich lékařů je vyšetřit Vás v době, na kterou jste byli objednáni. Mohou však nastat neočekávané situace, které Vaše vyšetření pozdrží. Prosíme Vás proto o toleranci. V případě nečekaného zhoršení zdravotního stavu a v případě nutnosti akutního ošetření určuje pořadí pacientů lékař.

Zpět na článek, nahoru

Rychlý kontakt

Ambulance
+420 221 977 315

Lůžkové oddělení
+420 221 977 226

JIP
+420 221 977 294

Transplantační jednotka
+420 221 977 229

Telefonní seznam ÚHKT


Provozní doba

Ambulance
Po – Pá: 7:00–18:00

Denní nemocnice
Víkendy: 9:00–13:00

Návštěvy
Lůžkové oddělení
Po – Ne: 13:00–18:00

JIP a Transplantační jednotka
Po – Ne: 13:00–18:00

Kudy k nám

map

Ústav hematologie a krevní transfuze
Budova B
U Nemocnice 2094/1
128 00 Praha 2

Nejbližší stanice metra: Karlovo náměstí (linka B)

Nejbližší stanice tramvaje: Karlovo náměstí (10, 16, 22), Moráň (3, 6, 10, 16, 18, 24)

Nejbližší stanice autobusu: U nemocnice (148), Karlovo náměstí (176)

Jak se k nám dostanete